Té aardig - ben jij een pleaser? - Door Yvonne Dings op Future Proof Assistants

Te aardig!

Té aardig!

Kun je te aardig zijn? Het is een vraag die ik mezelf geregeld stel. Ik ben namelijk een aardig en vriendelijk wezen. Het komt misschien raar over dat ik dat over mezelf zeg, maar ik durf te wedden dat als je dit aan mijn familie, vrienden en collega’s vraagt, je hetzelfde antwoord krijgt.

Pleaser

Wat ik niet ben is een pleaser. En dat is mijn geluk – zeker in mijn vak. Want een pleaser is een persoon die voortdurend verder gaat dan nodig is, om anderen zich goed te laten voelen. Een pleaser zet zijn of haar eigen behoeften opzij om te voorzien in de behoeften van een ander. 

In mijn werkveld als assistant kom ik regelmatig pleasers tegen. Pleasen zit namelijk in ons DNA en we gaan daarbij regelmatig over onze grenzen – vaker dan goed voor ons is. Of ik nu aan het werk ben als interim assistant of als coach voor managementondersteuners, de meest gestelde vragen die ik krijg, gaan over dit onderwerp. Vaak verpakt in een vraag als: “Hoe kan ik beter leren mijn grenzen aan te geven, zonder meteen onaardig gevonden te worden?” 

Waar komt pleasen vandaan?

Pleasing komt meestal voort uit een gevoel van onzekerheid. We gedragen ons op deze manier en doen dit, omdat we denken dat anderen ons dan meer waarderen en accepteren. Helaas gebeurt vaak het tegenovergestelde. De pleasers raken opgebrand en voelen afkeer tegenover degene die ze altijd helpen. De pleasers trekken aan het kortste eind, doordat ze zich op een gegeven moment lichamelijk en emotioneel leeg voelen. Ze kunnen dan niet meer voorzien in eigen behoefte. Deze valkuil uit zich geregeld in een slachtofferrol, wat voor niemand goed is. 

Wellicht herken je jezelf in bovenstaand stuk en komt het hard binnen. Lastig, want diep in je hart is dit niet waar je wil zijn. Toch? Niet getreurd, want er is hoop! Elk moment van elke dag kun jij besluiten om te stoppen met pleasen. Echt waar, neem het maar aan van een ervaringsdeskundige. 

Ben jij een pleaser? Kijk of je je herkent in onderstaande voorbeelden; 

  1. Je kunt geen ‘nee’ zeggen

Je vindt het moeilijk om nee te zeggen omdat je door iedereen geaccepteerd en aardig gevonden wil worden.  

  1. Je bent op een overdreven manier bezig met de mening van anderen over jou

Je bent onzeker over dingen en je bent bang dat mensen je zien op een manier die je misschien niet leuk vindt, dus je conformeert je gedrag om te voldoen aan de mening van de ander.  

  1. Je voelt je schuldig als je grenzen stelt

Je hebt het gevoel dat anderen jou meer nodig hebben dan jij jezelf en je stelt geen grenzen omdat je behulpzaam wilt zijn.  

  1. Je verontschuldigt je voor dingen die niet met jou te maken hebben

Je hebt het gevoel dat je verantwoordelijk bent voor de gevoelens en reacties van anderen, dus je eigent je dingen toe die je niet hoeft te doen en maakt zaken tot jouw zorg, die eigenlijk niets met jou te maken hebben. 

  1. Je stemt vaak in om aardig gevonden te worden

Je zegt vaak ‘ja’ om geaccepteerd te worden en bezwijkt voor groepsdruk. Je hebt het gevoel dat dit ervoor zorgt dat mensen je aardig vinden en accepteren. 

Het gevaar van pleasen 

Het grootste gevaar van people-pleasing-gedrag is dat je niet in staat ben om aan je eigen basisbehoeften te voldoen omdat je het geluk of succes van anderen boven je eigen welzijn stelt. Je kan last krijgen van verhoogde gevoelens van angst en stress en hebt een verhoogd risico op een burn-out. 

Dat wil uiteraard niemand. Dus heb je bij één (of meer) van de genoemde redenen ‘ja’ geantwoord, lees dan vooral verder om te leren hoe je kunt stoppen met dit gedrag. 

  1. Oefen met ‘nee’ zeggen

Zeg ‘nee’ en denk na over hoe dat was en hoe je je voelde. Blijf oefenen met ‘nee’ zeggen totdat je niet meer getriggerd wordt in negatieve zin. 

  1. Gun jezelf de tijd om een beslissing te nemen

Rek tijd of stel het uit om meteen een antwoord te geven. Door dit te doen geef je jezelf de tijd om je voor te bereiden om ‘nee’ te zeggen en standvastig te zijn in je antwoord. Het is prima om de tijd te nemen zodat je je opties kan afwegen. 

  1. Denk na over wat belangrijk is voor jou

Ben je bewust van je eigen prioriteiten en geef prioriteit aan jezelf. Onthoud dat jouw behoeften net zo waardevol zijn als die van een ander. 

  1. 4. Verontschuldig je niet voor het ‘nee’ zeggen

Zeg ‘nee’ zonder sorry te zeggen. Je hoeft namelijk geen sorry te zeggen omdat je prioriteit geeft aan jezelf. Als je je verontschuldigt, verminder je je eigenwaarde en geef je anderen het gevoel dat jouw behoeften kunnen wachten. ‘Nee’ zeggen zonder enige andere feedback of uitleg kan je helpen je gesterkt te voelen om voor je eigen behoeften te zorgen. 

  1. Geef vaker je mening 

Grenzen aangeven houdt nauw verband met je mening, dus train jezelf in het geven van je mening in gesprekken met anderen. 

De conclusie; het is nooit verkeerd aardig te aardig zijn, maar als je stopt met pleasen word je een gelukkiger en blijer mens. Geloof me!

Ik ben benieuwd naar wat het je oplevert en als je iets wilt delen met mij, graag! Nog wat extra hulp nodig? Neem dan contact met mijop, want ik help je graag verder! 

Yvonne_9939-1_HR
Over

Ik ben Yvonne Dings, een ervaren Business Support Professional, Coach voor ambitieuze Assistants, Gastvrijheidexpert én een kansdenker. Als trainer en coach heb ik ruim 20 jaar ervaring binnen diverse sectoren. Ik begon ooit in de reiswereld, waar ik mijn passie ontwikkelde voor Gastvrijheid & Service Excellence. Deze passie heb ik omgezet in Freelance Business Support. Met Freelance Business Support lever ik succesvol managementondersteuning aan de top van beursgenoteerde bedrijven, non-profit organisaties en verschillende start-ups.

Recente blogs