
Relativeren maakt het leven leuker
Is dat zo? Ik hoor vaak dat ik gezegend ben met een enorm relativeringsvermogen. Dat zette mij aan het denken… Waar komt mijn relativeringsvermogen eigenlijk vandaan? Heb ik het van nature of heb ik het ontwikkeld en dus geleerd?
Eén ding kan ik jullie vertellen: ik heb het absoluut niet van nature, want ik kan (kon) me enorm druk maken over dingen die er niet toe doen. Vervolgens kan ik daarna ook heel snel denken: “Yvonne waar maak je je nou zo druk om? Wat is er nou eigenlijk aan de hand?” Ik heb het dus geleerd en ontwikkeld en uit ervaring weet ik dat het echt fijn is als je het kan.
Diep van binnen ben ik een echte pleaser, zoals zoveel assistants. Wij ontzorgen graag, willen dat iedereen het altijd naar zijn zin heeft en we houden er niet van als het schuurt. Als perfectionisten maken we niet graag fouten. Daarom is het des te belangrijker om te kunnen relativeren.
Ik zie dit ook vaak in mijn coaching trajecten. Assistants willen wel ontwikkelen, maar houden zichzelf onbewust klein en dat houdt hen tegen om dingen te doen of stappen te zetten die ze nog niet eerder gedaan hebben.
Wat is relativeren eigenlijk?
Relativeren is een probleem of situatie in de juiste proportie zien. Doe eens een stap terug en kijk vanaf de zijlijn naar de situatie. Je ziet al snel in dat het probleem niet zo groot is in tegenstelling tot wat je eerst dacht. Mensen die moeilijk kunnen relativeren maken het probleem vaak groter en zwaarder dan het eigenlijk is. De beren op de weg worden steeds groter en er wordt vaak uitgegaan van het ergste.
Voor de perfectionisten onder ons, is relativeren nog lastiger. De hoge verwachtingen die zij zichzelf continu opleggen zorgen ervoor dat er al beren op de weg zijn, voordat ze zelfs ergens aan beginnen. Er zijn namelijk altijd dingen te bedenken die fout kunnen gaan of niet positief verlopen.
Voorbeeld:
Je manager belt geïrriteerd: hij heeft zijn vlucht gemist. Zijn irritatie zorgt ervoor dat jij gestrest raakt en je raakt uit het veld geslagen. Terwijl dat het, heel eerlijk, toch echt zijn eigen schuld is. Als hij op tijd was vertrokken was er geen probleem geweest.
Als je stress ervaart en je hoofd vol is, is logisch denken lastiger. In dit geval heeft je manager er meer aan als je de situatie beoordeeld op wat het is (hij heeft zijn vlucht gemist en dat ligt buiten jouw invloed) en meedenkt in het vinden van een oplossing.
Het coronavirus heeft ons laten zien hoe belangrijk het is dat we kunnen relativeren. Van de ene op de andere dag moesten we thuisblijven, thuiswerken, konden we elkaar niet meer spontaan omhelzen, moesten we met een grote boog om mensen heen lopen, enz. Dit waren allemaal zaken die we voor lief namen. Weet je nog dat het ondenkbaar was dat een managementassistent thuis zou werken, terwijl de manager op kantoor was? Nu het moet kan het opeens wel en blijkt dat het ook nog eens werkt. Over relativeren gesproken! We hebben geleerd los te laten en te vertrouwen op het feit dat we op afstand ook prima kunnen samenwerken.
“Denk na over wat JIJ uit het leven wilt halen,
en niet wat iemand van je verwacht.”
Nu het belangrijkste: hoe leer je relativeren?
Hieronder vind je een lijst met tips en vragen die jou kunnen helpen met het ontwikkelen van relativeringsvermogen.
Tip 1: Vraag jezelf allereerst af of je invloed hebt op de situatie. Is je antwoord ja, dan is de vraag wat kun je doen met deze invloed en hoe je deze situatie positief kunt benaderen. Is je antwoord nee, laat het dan los. Situaties die je niet kan beïnvloeden leveren stress en onvrede op.
Tip 2: Neem afstand van de situatie of het probleem. Kijk ernaar vanaf de zijlijn en beoordeel dan opnieuw hoe groot het probleem is. Vaak is dit al voldoende om de situatie in een ander perspectief te zien en om de emotie eruit te halen.
Tip 3: Humor is de manier om te relativeren. Lach erom!
Tip 4: Vraag jezelf af wat voor advies jij zou geven aan een goede vriend(in) of luister naar je eigen advies.
Tip 5: Stop met het vergelijken van jezelf met anderen – op welke manier dan ook (zoals qua baan, uiterlijk, talent, intelligentie, etc.) Iedereen leeft een ander leven.
Tip 6: Omring jezelf met mensen die je een goed gevoel geven.
Mijn eigen relativeringsvermogen is een combinatie van opvoeding, relaties, mindset en een nuchtere kijk op het leven. En ik geloof in gezond eten en leven, met voldoende rust. Als ik uitgerust ben en goed voor mezelf zorg kan ik de wereld aan en zijn ‘mijn beren’ op één hand te tellen.
Ik hoop dat je inspiratie vindt in bovenstaande tips. Probeer er een aantal uit en gun jezelf het vermogen om te relativeren. Het leven wordt alleen maar leuker!
Sparren over werkgerelateerde zaken kan altijd. App, bel of mail me voor een afspraak.

Over
Ik ben Yvonne Dings, een ervaren Business Support Professional, Coach voor ambitieuze Assistants, Gastvrijheidexpert én een kansdenker. Als trainer en coach heb ik ruim 20 jaar ervaring binnen diverse sectoren. Ik begon ooit in de reiswereld, waar ik mijn passie ontwikkelde voor Gastvrijheid & Service Excellence. Deze passie heb ik omgezet in Freelance Business Support. Met Freelance Business Support lever ik succesvol managementondersteuning aan de top van beursgenoteerde bedrijven, non-profit organisaties en verschillende start-ups.