De kracht van gastvrijheid op het secretariaat

De kracht van gastvrijheid op het secretariaat

Heb je wel eens gehoord van gastvrijheidsarrogantie? Als je deze vraag met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan begrijp je vast wat ik bedoel. Wij mensen vinden onszelf vaak heel gastvrij, maar is het wel aan jou om dat te bepalen? Nee! Jouw gast bepaalt namelijk of jij gastvrij bent of niet. Als ik met managementondersteuners over het vak en Future Proof Skills praat – waarvan hospitality/ gastvrijheid er één is – dan krijg ik vaak het volgende antwoord: “Ik ben al heel gastvrij. Anders zou ik niet op deze plek zitten”. Het lijkt zo vanzelfsprekend, zeker in ons vak.

Het begrip gastvrijheid

Wat bedoelen we eigenlijk met gastvrijheid? Vraag aan 10 mensen wat dit begrip voor hen inhoudt en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Mensen verwonderen zich vaak over het feit dat hospitality en gastvrijheid ook van belang is op het secretariaat. Waarom op die plek? Je werkt toch in een team of voor een manager? Waarom is het belangrijk deze vaardigheden verder ontwikkelen?

Het belang van gastvrijheid op het secretariaat

Ik kom bij veel bedrijven over de vloer. Het is altijd enorm interessant en inspirerend om een kijkje in de keuken te nemen bij verschillende organisaties. Toch krijg ik regelmatig het gevoel dat het wel wat “vriendelijker” mag. Begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat de werkdruk hoog is en dat veel managers geen idee hebben wat er allemaal op jouw “to do” lijst staat. Maar laten we eerlijk zijn: onze houding maakt het verschil.

Gastvrijheid en servicegerichtheid worden steeds belangrijkere toekomstwaarden. Robotisering zal zich in de toekomst steeds verder gaan ontwikkelen. Dit betekent dat robots een aantal taken van jou zullen gaan overnemen. Dat is positief. Een robot doet het werk waarschijnlijk een stuk sneller. De keerzijde is dat een robot niet in staat is oprecht vriendelijk te zijn. Om die reden zijn hospitality en gastvrijheid waarden die steeds belangrijker worden op de werkvloer. Juist daarin kan jij het verschil maken! Wij mensen kunnen handelen vanuit gevoel, een robot niet.

Masterclass

Het is altijd al een droom van mij geweest om een Masterclass te ontwikkelen met een thema waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Gericht op een doelgroep die ik een warm hart toedraag: Business Support.

Ben jij benieuwd hoe we met elkaar onze werkwereld (en alles wat daarbuiten valt) nog plezieriger kunnen maken door ons authentieke talent te gebruiken? Hoe jij met gastvrij gedrag het verschil kunt maken binnen jouw team en organisatie? Meld je dan snel aan voor de Masterclass en wordt een gastvrijheidsexpert!

Ben je benieuwd naar de Masterclass: de kracht van gastvrijheid op het secretariaat? Klik dan voor meer informatie of om je gelijk aan te melden