Hybride werken

Hybride werken voor assistants – wie niet waagt, die niet wint!

Hybride werken voor assistants – wie niet waagt, die niet wint!

Wat betekent dit (gedeeltelijk) thuiswerken voor ons werk, onze werkrelaties en onze ambities? Omarmen we nieuwe kansen en durven we onszelf te profileren op afstand? En wat is er nu eigenlijk veranderd in ons werk het afgelopen jaar?

Het boek van Jitske Kramer: ‘Werk heeft het gebouw verlaten’ (tevens te winnen via mijn jubileum winactie in mei) triggerde mij tot het schrijven van dit blogartikel. Want voor ons assistants, is alles veranderd en tegelijkertijd ook weer niet.

Wat is er niet veranderd?

We zijn thuis net zo productief als op kantoor en we laten nog steeds niets in de soep lopen. Ook zijn de meeste van ons inmiddels tech savvy. We waren al druk bezig met profileren en netwerken en we zijn nog steeds heel druk met reactief werk. En laten we wel wezen: reactief werk uitvoeren op afstand is zo mogelijk nog meer energievretend dan op kantoor.

Wat is er wél veranderd?

Een van de grootste veranderingen als je het mij vraagt? We zitten niet meer bij elkaar op kantoor dus de noodzaak om van 09.00 – 17.30 uur aanwezigheidsplicht te hebben is er niet meer. Onze managers werken al veel langer met een output gestuurde agenda, terwijl dat wij nog (te) vaak reactief wachten op input, voordat we in beweging komen.

Wat opvalt is dat we het fysieke kantoorwerk over hebben gezet naar het thuiswerken. Jitske Kramer noemt in haar boek zes niveaus van virtueel werken, waaronder fase 2: “Het online kantoortje spelen”. Opvallend in deze fase is het blijven werken op de ‘oude’ manier. Dit zal zeker voor assistants herkenbaar zijn. Tijdens kantooruren willen we voortdurend telefonisch bereikbaar zijn en we zijn continu onze mail aan het checken om maar te laten zien dat we écht aan het werk zijn en onze uren maken.

Hybride werken

Het goede nieuws

Een crisissituatie als deze is bij uitstek geschikt om oude gewoontes los te laten en nieuwe, positieve ontwikkelingen te stimuleren en te omarmen. Welke mindset dit van ons vraagt? Een groeimindset en flinke dosis lef! Want hoe kunnen wij anders een sleutelrol vervullen in deze hybride werkvorm?

We hebben lef nodig om de status-quo te onderzoeken. Die is in veel gevallen hetzelfde gebleven met het werk naar huis te verplaatsen. Maar kan dit niet anders? Waar zie jij op dit moment kansen in jouw organisatie en welke meerwaarde wil je leveren? En hoe ga je dit laten zien? Zonder deze toegevoegde waarde aan je organisatie, je manager en je team, ben je straks misschien alleen nog maar met taken bezig die overbodig worden in een hybride organisatie. En nee; werkdruk of geen tijd, is nu echt geen argument meer om niet in beweging te komen!

Wat heb jij nodig?

Wat heb jij nodig om goed te kunnen functioneren? Hoe ga je om met het gemis van ongeplande ontmoetingen, het lachen met collega’s (dat mis ik persoonlijk het meest) of het even snel schakelen bij het koffieapparaat en andere sociale interacties op de werkvloer? Waar haal jij je energie uit als je de hele dag thuis aan het werk bent?

Ik ben erachter gekomen dat de sociale interactie op de werkvloer één van mijn grootste energiebronnen is. Doordat dit is weggevallen moest ik op zoek naar een nieuwe bron en die heb ik gevonden door het houden van ‘praatje pot’ wandelsessies met collega’s. Onderzoek welke energiebron jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren en maak er werk van!

Ik kijk uit naar de volgende fase van hybride werken waarin processen opnieuw ontworpen zijn, werktijden flexibeler zijn en fysieke aanwezigheid voor veel taken niet meer nodig is. Ik kijk uit naar het werken vanuit talenten met nog meer kansen voor persoonlijk leiderschap.

Wil je sparren over uitdagingen die jij tegenkomt in jouw (werk)leven en wil je weten hoe jij je groeimindset kan aanzetten? Ik help je graag!

Yvonne_9939-1_HR
Over

Ik ben Yvonne Dings, een ervaren Business Support Professional, Coach voor ambitieuze Assistants, Gastvrijheidexpert én een kansdenker. Als trainer en coach heb ik ruim 20 jaar ervaring binnen diverse sectoren. Ik begon ooit in de reiswereld, waar ik mijn passie ontwikkelde voor Gastvrijheid & Service Excellence. Deze passie heb ik omgezet in Freelance Business Support. Met Freelance Business Support lever ik succesvol managementondersteuning aan de top van beursgenoteerde bedrijven, non-profit organisaties en verschillende start-ups.