De kracht van het compliment | Future Proof Assistants

De kracht van het compliment

De kracht van het compliment

Wat een fijn onderwerp! Ik word heel erg blij van complimenten geven en uiteraard vind ik het ook fijn om ze te krijgen. Recent had ik nog de eer om een aantal prachtige comments te ontvangen naar aanleiding van een bedankpost gericht aan mijn collega’s van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, waar ik onlangs een mooie opdracht heb afgerond. Ik kan de komende tijd weer even teren op de spreekwoordelijke “veren in mijn….”!

Een compliment is een lovende of vleiende uitdrukking. Iemand kan iemand anders een compliment geven – verbaal of non-verbaal – als uiting van waardering voor een geleverde prestatie. Een complimentje kan functioneren als een positieve bekrachtiging en dient dan als prikkel om het bedoelde gedrag te herhalen.

- Wikipedia
Het effect van een compliment

Het voorbeeld in de quote is vast voor iedereen herkenbaar. Maar wat is nu het effect van een compliment op de werkvloer? De meeste mensen kunnen hier een aantal voorbeelden van bedenken, wellicht jij ook wel. Ik zal er een aantal benoemen:

– Het zelfvertrouwen groeit;
– Je blijft gemotiveerd;
– Het is fijn als anderen zien dat je tijd energie in je werk stopt;
– Je voelt je gewaardeerd.

Misschien is het laatste punt wel het allerbelangrijkst. Het gevoel van waardering is één van de basisbehoeften van ieder mens. Waardering betekent dat we behoefte hebben om op waarde geschat te worden. Dat we het gevoel hebben dat we geaccepteerd en gezien worden. Daarentegen levert een gebrek aan waardering een waslijst aan narigheden op.

Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. En toch… wanneer heb jij voor het laatst een collega een oprecht en gemeend compliment gegeven over een bepaalde prestatie? Wat was de reactie?

Complimenten ontvangen

Veel mensen gaat het geven van complimenten niet makkelijk af en het is niet iets wat we als vanzelfsprekend zien. Een compliment ontvangen, dat is bijna net zo lastig! Je kent het vast wel: je geeft iemand een oprecht en gemeend compliment vanuit je hart en de ontvanger zwakt het af en reageert met: “Ach, dat is toch normaal? Dat zou toch iedereen doen? Het is mijn werk…”

Bij deze een tip: als je niet weet hoe te reageren, dan voltstaat een ‘dankjewel’ met een lach altijd. Het is nóg leuker als je daaraan toevoegt: “wat fijn dat je dat opmerkt!”

ComplimentTips 

Terug naar complimenten geven. Wat maakt een compliment goed en sterk?

– Meen het oprecht en geef een concreet voorbeeld van de prestatie waarvoor het compliment bedoeld is;
– Maak het persoonlijk. Gebruik de ik-vorm in plaats van ‘namens de organisatie’;
– Geef het compliment live en niet via mail of een ander communicatiemiddel;
– Wees enthousiast en creatief in het gebruik van woorden;
– Maak het waardevol door niet steeds hetzelfde compliment te geven.

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Complimenten geven maakt dat je weer nieuwsgierig wordt naar wat er in je omgeving gebeurt. Neem jezelf voor om je collega’s (niet allemaal tegelijk) elke week op een verfrissende manier te complimenteren met iets wat je is opgevallen en waar je een duidelijk voorbeeld bij kan noemen. Is deze drempel te hoog, start dan gewoon thuis of met vrienden. Oefening baart kunst en het levert je een hoop op! Door het geven van een compliment laat je zien dat je iemand waardeert. Je zorgt ervoor dat er iets positiefs gebeurt in het leven van de ander en dus ook in je eigen leven, want van complimenten geven word je gelukkiger. Win-win!

Een klein bedankje

Heel hartelijk dank voor het lezen van mijn blog. Jouw interesse in mijn verhalen geven mij energie om nog meer managementondersteuners te inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen!

Wil je sparren over uitdagingen die jij tegenkomt in jouw (werk)leven? Ik help je graag! Klik hier om meer informatie te krijgen.

Yvonne_9939-1_HR
Over

Ik ben Yvonne Dings, een ervaren Business Support Professional, Coach voor ambitieuze Assistants, Gastvrijheidexpert én een kansdenker. Als trainer en coach heb ik ruim 20 jaar ervaring binnen diverse sectoren. Ik begon ooit in de reiswereld, waar ik mijn passie ontwikkelde voor Gastvrijheid & Service Excellence. Deze passie heb ik omgezet in Freelance Business Support. Met Freelance Business Support lever ik succesvol managementondersteuning aan de top van beursgenoteerde bedrijven, non-profit organisaties en verschillende start-ups.